Komentuje MUDr. Peter Visolajský, prezident Lekárskeho odborového združenia
Ak štát garantuje Ústavou SR všetkým svojim občanom medicínu na istej úrovni, musí zabezpečiť aj dostatok personálu v nemocniciach, toto dokáže len zákonnou garanciou minimálnej mzdy lekára v nemocnici. Garancia minimálnej mzdy nijako nebráni vedeniu nemocnice odmeňovať personál nad toto minimum. Tak ako minimálna mzda neznamená, že všetci obyvatelia štátu zarábajú len túto minimálnu mzdu, tak je nezmysel tvrdiť, že garancia minimálnej mzdy lekára obmedzuje vedenia nemocníc odmeňovať lekárov nad toto minimum.
Ak sa máme sporiť s vládnymi analytikmi, kto má pravdu, tak je podstatné sa pozrieť, ako to vyzeralo pred týmto zákonom a ako to funguje v zahraničí. Pred týmto zákonom bol plat neatestovaného lekára v nemocnici 683 eur v hrubom, u atestovaného 880 eur. Personálne boli nemocnice pred kolapsom a inšpektorát práce len pri náhodných kontrolách v nemocniciach konštatoval takmer tisíc pochybení za rok v dodržiavaní limitov nadčasov či odpočinku po práci, čo bol objektívny dôkaz nedostatku lekárov. Bol tento stav osožný pre pacienta? Práve táto situácia vyústila do hromadných výpovedí lekárov v roku 2011 a núdzového stavu, ktorý sme predtým zažili len počas vojny.
Čo sa týka zahraničia, tak podobné garancie minimálnej mzdy lekára či sestry sú v západnej Európe bežné. Rovnako sú minimálne mzdy garantované na Slovensku u sudcov, prokurátorov a poslancov parlamentu, aj učitelia či štátni zamestnanci majú platové tabuľky. Je zvláštne, že analytici Implementačnej jednotky Úradu vlády SR neodporúčajú zrušenie tejto garancie pri týchto profesiách.
Na druhej strane títo analytici nenavrhnú konkrétnu alternatívu k zrušeniu garancie minimálnej mzdy. Čo podľa nich znamená „výkonnosť či kvalita lekára“? Ako ju chcú kvantifikovať? Aké kritériá navrhujú? V ktorej krajine to funguje, ako oni navrhujú? Na druhej strane stanovenie minimálnej mzdy lekára prinieslo nemocniciam jasnú kvantifikáciu osobných nákladov pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, a teda vedia jasne argumentovať, koľko stojí liečba danej diagnózy, čo je základný predpoklad pre DRG systém. Stanovenie minimálnej mzdy lekára zvýhodnilo nemocnice vo vyjednávaní s poisťovňami i so štátom. Toto pred zákonnou garanciou mzdy nebolo možné.
Zákon prijali poslanci, pretože sa k tomu vláda SR zaviazala po dohode s lekármi v roku 2011. Ak by sa tento zákon zrušil, budeme to vnímať ako porušenie dohody zo strany vlády, čo by znamenalo, že by sme sa vrátili do patovej situácie z roku 2011. V neposlednom rade aj samotné ministerstvo zdravotníctva i zástupcovia nemocníc priznávajú, že bez tejto zákonnej garancie mzdy lekára by nemocnice personálne už skolabovali, pretože dopyt po lekároch zo zahraničia je obrovský.
Comments are closed.